Δευτέρα, 11 Δεκεμβρίου 2006

Νέες Υπογραφές - 08/12/2006

Σήμερα υπέγραψαν το κείμενο και οι παρακάτω συνάδελφοι:

  • Σμαντώνη - Μπουρνιά Εύα, Πανεπιστήμιο Αθηνών
  • Χρυσικόπουλος Βασίλης, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

2 σχόλια:

Αργύρης Φελλούρης είπε...

Αγαπητοί συνάδελφοι,

συμφωνώ με τις γενικές αρχές του κειμένου και το συνυπογράφω, εκτός από το σημείο της παραγράφου 2 σχετικά με τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια, όπου αναφέρεται ότι δεν κινδυνεύει από την ύπαρξη ιδιωτικών Σχολών ο δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης.
Εγώ θα διέγραφα τη λέξη δεν.

Με εκτίμηση

Αργύρης Φελλούρης
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Φοιτητής Παν.Μακεδονίας είπε...

Κατ'αρχάς να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία σας!Είναι πάρα πολλά αυτά που θα είχα να πω.Ας εστιάσω εδώ στο θέμα των ιδιωτικών πανεπιστημίων.Συνάδελφός σας απεκάλυψε σε εκπομπή που προβάλλεται σε τοπικό τηλεoπτικό δίαυλο της Θεσ/νίκης ότι ο πανίσχυρος Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου ήταν αυτός που απεφάσισε να καταστήσει εμπορεύσιμη την ανώτατη εκπαίδευσι,ακόμη-ακόμη από το 1993.Η προθεσμία ήταν η αυτή με την τεθείσα από την νυν και τον πρώην ΥπΕΠ-Θ:το 2010,και προφανώς εισαγόμενη!...

Καταλαβαίνουμε,λοιπόν,πως έχουμε να κάνουμε με προπαρασκευασμένες καταστάσεις.Η δε αναθεώρηση του άρθρου 16,για την άρσι της απαγορεύσεως περί ιδιωτικών πανεπιστημίων βρίσκεται ακριβώς σε αυτήν την ατραπό.Έχει ακριβώς αυτό το νόημα,και είναι μέρος της κραυγαλέα αντεκπαιδευτικής (και αποτυχούσας) διαδικασίας της Bologna...Οπότε,δεν μπορούμε να ομιλούμε γενικώς περί ανεγέρσεως ιδιωτικών πανεπιστημίων.ΤΟΥΛΆΧΙΣΤΟΝ σε αυτήν την φάση που ευρισκόμεθα δεν μπορούμε παρά να απορρίψουμε,λοιπόν,τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Τώρα,γενικώς-και ανιστορικώς-για το ότι τα δημόσια πανεπιστήμια δεν κινδυνεύουν από τα ιδιωτικά,τα προβλήματα είναι:
α)με βάσι την(καπιταλιστική-αστική) πολιτική Οικονομία,μα και με βάσι κοινωνιολογικές,παιδαγωγικές,
φιλοσοφικές(Αριστοτέλης,Πλάτωνας,
Σωκράτης,"πατερικά κείμενα")
,ανθρωπιστικές
(Χούμπολτ κ.α.)προσεγγίσεις,
η παιδεία είναι αγαθό δημόσιο(το πρώτο),το οποίο απαγορεύεται να συναρτάς από τις οικονομικές δυνατότητες κάποιου πολίτη.Για να υπάρχει Δημοκρατία,πρέπει να υπάρχει πρώτα πνευματική δημοκρατία,έτσι οι πολίτες πρέπει να λαμβάνουν ΌΛΟΙ μόρφωσι,για την οποία μεριμνά η Πολιτεία.Αλλιώς,γνωρίζουμε πολύ καλά πως οι πολίτες θα πέσουν στις παγίδες που στήνει κάθε κουτοπόνηρος δημαγωγός,ακόμη και σε ακραίες ιδεολογίες.Η χωρίς ταξικούς-οικονομικούς ή άλλους οποιουσδήποτε φραγμούς παιδεία ηταν αυτή που επέφερε και την ανατροπή και στον αποκαλούμενο"κρατικό(ή παρηλλαγμένο) καπιταλισμό"της σταλινικής πρώην ΕΣΣΔ...,
β)η παιδεία πρέπει να είναι ενιαία,κοινή για όλους(όσο περισσότερο γίνεται)και σκοπός της είναι κυρίως η αγωγή του ανθρώπου σε πιο προοδευμένα πολιτεύματα(ή είδη αυτών),η διαμόρφωση αρετής-"ανθρωπισμού" και ανώτερου ήθους(ανάλογα με το πώς το θεωρεί αυτό ο Λαός),διαμορφώσεως της έμφυτης θρησκευτικότητος(κατά τον Γκαίτε)του κάθε ανθρώπου.Αυτό εάν επιθυμούμε να διαμορφώσουμε ένα λαό με κάποια κοινωνική συνοχή και ομοθυμία,
που είναι προαπαιτούμενο για την ενδοελλαδική και κάθε "ενδο-κρατική" σταθερότητα.Ένα λαό που να είναι ελεύθερος και υγιώς επαναστατικός,μα που να έχει και κοινό σκοπό με τους λοιπούς του συμπολίτες...,
γ.Το δημόσιο πανεπιστήμιο κινδυνεύει πολύ από τα ιδιωτικά πανεπιστήμια,από την-"ριζοσπαστική",θα ελεγα,καθώς και-παράλογη εμμονή προς αυτά.Μέχρι τώρα,κόστισε στα πανεπιστήμιά μας ανεπαρκείς αίθουσες,αδυναμία να πληρωθούν ακόμη
και οι λογαριασμοί των ΔΕΚΟ(!),χαμηλή επίδοση,ελλειπέ-
στατη υλικοτεχνκή υποδομή,λόγω της υποχρηματοδοτήσεως!Για αυτό θέτετε σωστά-κατά την άποψί μου-τον προβληματισμό σας για την τύχη του δημοσίου πανεπιστημίου,που σήμερα έχει μείνει ΑΒΟΉΘΗΤΟ,από το διαχειριζόμενο δημόσιο χρήμα Κράτος.Ένα δημόσιο πανεπιστήμιο,ένας κατ'εξοχήν ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΌΣ οργανισμός,που κινδυνεύει σήμερα να απωλέσει τα δύο βασικότερα στοιχεία του,την αυτοτέλεια του(αυτοδιοίκησι(ν),διοικητική και οικονομική),όσο και την ακαδημαική του ελευθερία,κάτι που θα γνωρίζετε -θαρρώ- καλύτερα από εμένα...Κινδυνεύει από το ότι-προκειμένου να ΑΠΑΞΙΩΘΕΊ και "να πέσει στα μάτια"της (συνεχώς επί τροχάδην...)κοινής γνώμης-χρησιμοποιήθηκε ως -βασικό- εργαλείο η επαίσχυντη υπο-υποχρηματοδότηση,που αγγίζει το 40%+(!!) του μ.ο. της Ε.Ε. των 25(και σε λίγο 27)και που μας ταξινομεί τελευταίους με διαφορά.Αυτό είναι που κάνει και τα διάφορα πανεπιστήμια να ψάχνουν για να ΕΠΙΒΙΏΣΟΥΝ απλώς,διάφορες έξωθεν αυτών εισφορές(αυτό σημαίνει άλλωστε και η περιώνυμη -και παραπλανητική-ΑΥΤΟΝΟΜΊΑ,που μας λέει και ο πρόεδρος του έτερου "μεγάλου κόμματος"),οι οποίες βεβαίως δίδονται με ανταλλάγματα,που σημαίνουν -μεγάλες- εκπτώσεις στην υποτιθέμενη αδιαπραγμάτευτη φιλαλήθεια του επιστήμονος,στην-συνταγματικά κατοχυρωμένη- ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΉ ΕΛΕΥΘΕΡΊΑ-αυτοτέλεια-αυτοδιοίκηση...

Εάν δημιουργηθούν,θα αποτελέσουν τουλάχιστον μία επιστημονικοερευνητική παραφωνία σε ένα σύστημα που διασώζει κάποια από την αξιοπρέπειά του,στην εφαρμογή του,ενώ ως προς τις αρχές του είναι πολύ σωστά-ρεαλιστικά,για να μην είμαστε ουτοπιστές- προσδιορισμένο...Διότι,σχολές,όπως αυτές που προτίθενται οι διάφοροι(εξ ορισμού στην Οικονομία)κερδοσκόποι μεγαλοεπιχειρηματίες να "ανοίξουν" θα προκαλούν μάλλον τον κλαυσιγέλωτα σε κάθε σοβαρό άνθρωπο...Διοίκηση επιχειρήσεων,management,εφηρμοσμένες(και όχι"καθαρές")-υπερεξειδικευμένες και ληξιπρόθεσμες-επιστήμες,απομάκρυνση από τις λεγόμενες ανθρωπιστικές επιστήμες και πλεονέκτημα στην τεχνοκρατία περισσότερο δεν νομίζω πως χρειάζεται να δώσουμε!...Η ΠΑΙΔΕΊΑ(και όχι η επαγγελματικά προσανατολισμένη"κατάρτιση") ήταν αυτή που έκανε χώρες όπως την Ιαπωνία αντικείμενο θαυμασμού και φόβου από τις υπόλοιπες νεοφιλελεύθερες(όπως οι Η.Π.Α. και Μ.Βρεταννία,το μοντέλο των οποίων τείνουμε να αντιγράψουμε,έστω και καθυστερημένα)και ήταν αυτή που έδωσε τους ανώτερους εκείνους διοικητικούς υπαλλήλους-γραφειοκράτες των υπουργείων περί τα Οικονομικά,που στάθηκαν με την αλτρουιστική,εθνικά-συλλογικά προσανατολισμένη τους προσπάθεια ο βασικότερος παράγων(κατά κοινή ομολογία)της τεράστιας(και πολύ μεγαλύτερης από τις χώρες της Δύσεως)και οικονομικής αναπτύξεώς της,μα και πανεθνικής κοινωνικής ευημερίας(και πλήρους απασχολήσεως,με ασύλληπτα χαμηλά ποσοστά ανεργίας)...Εξ άλλου,γνωρίζουμε ότι οι άνθρωποι που προήγαγαν την επιστήμη ήσαν εκείνοι που είχαν ευρύτατη παιδεία από διάφορους επιστημονικούς κλάδους,και όχι οι δια βίου χρησιμοθήρες και υπερεξειδικευμένοι αγράμματοι.Έτσι,ο Adam Smith είχε εξαιρετικά εκτεταμένες γνώσεις θρησκευτικών-μεταφυσικής(ήταν δειστής,πράγμα που επηρέασε βαθύτατα τις θεωρίες του),φιλοσοφίας
(που ήταν το βασικό αντικείμενο σπουδών του),ψυχολογίας και ΠΟΛΙΤΙΚΉΣ οικονομίας(τουλάχιστον),ώστε να συγγράψει τα -άξια θαυμασμού σίγουρα- έργα του που αποτελούν την βάσι του(μικτού) αστικού-καπιταλιστικού συστήματος...Με την σημερινή εκπαίδευσι,που δεν ευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες,προβλέπω λοιπόν και έχει αποδειχθεί σε χώρες όπως η Αγγλία πως και η επιστήμη και η έρευνα θα μείνουν στάσιμες,μα και η Οικονομία παρακμάζουσα,έστω και με την μορφή της απρόσωπης-μακροοικονομικής "οικονομικής ανάπτυξης"...Αυτά και σας ευχαριστώ για την προσοχή...Συμμερίζομαι απολύτως την ανησυχία σας για την τύχη της ανώτατης παιδείας μας,αν και δεν συμφωνούμε -προς το παρόν-στις απόψεις μας...